GZR Sport 28'' sähköpyörä kokemuksia
Lainaa viestistä Tommi 08.08.2023, 11:27Sähköpyörän osto on kiinnostanut itseä jo tovin. Tilaisuus koitti viimein, kun GZR Sport 28'' sähköpyörä oli sopivassa tarjouksessa. Niinpä pyörä sitten tuli hankittua.
Se mikä näissä verkkokaupasta ostamissa pyörissä on hieman nihkeää, niin se hetki kun pyörä tulee tännäköisenä paketista. Alkuihmettelyn jälkeen huomasinkin, että kasattavana olikin vain etupyörä jarruineen, satula ja ohjaustanko. Ensimmäinen huokaus, tällä kertaa helpotuksesta. Kasaus sujuikin ilman ohjeita ja tehtaalla tehdyt ruuvaukset olivat kireällä.
Ensiksi hieman ostamani pyörän spekseistä. Pyörä on hyvin perinteisen näköinen 28 tuuman hybridi. Runkokoko on miesten Sport mallissa 51 cm ja naisten Comfort mallissa 48 cm. Kovin pitkille kavereille rungot ovat siis melko pieniä. Sekä runko että haarukka on alumiinia, jälkimmäinen ilman pomppukeppiä kuten kuuluukin. Vaihteita on 9, ja osasarjana toimi SRAMin erilaiset tuotteet - vaihteina SRAM X5 ja jarruina SRAM bb5 -levyjarrut sekä edessä että takana. Vanteiden ympärillä keikkuu hyvin perusmitoilla olevat Kendan kiekot 700Cx32mm.
Sähköä tuottaa Bafangin 250W takamoottori momenttitunnistuksella, akkuna 36 V (10,4 Ah) litiumakku. MIkä pyörästä tekee mielenkiintoisen, niin akku on piilotettu rungon sisään, kuten alla olevasta kuvasta näkyykin - pyörää ei heti tunnista sähköpyöräksi, mikä itselle oli ensimmäinen plussa.
Lisätiedot löytyvät Googlesta ja kauppiaan sivuilta. Sen verran täytyy sanoa, etten ollut ihan kaikkiin osiin tyytyväinen ja ostinkin jo tilalle hieman muuta. Satula oli keinonahkainen, hiostava ja kova ja sen vaihdoin parempaan (Biltemassa on yllättävän hyviä satuloita). Lisäksi korvasin ohjauskannattimen - eli sen palikan ohjaustangon ja rungon välissä - sellaisella, jota pystyy säätämään korkeussuunnassa. Mainitsinkin jo että runko on hieman pieni, ja ajoasento meni itsellä, n. 176-senttisellä miehellä liian matalaksi. Stemmiä vaihtamalla sai lisää korkeutta ohjaustangolle, ja ajoasennon enemmän retkipyöräilyyn sopivaksi.
En myöskään ole kovin suuri mekaanisten levyjarrujen fani, joten ne houkuttelisi korvata hydraulisilla. Lisäksi SRAM-vaihdin on paljon huonompi verrattuna Shimanon keskitason vaihtimiin ainakin käytettävyydeltään. Katsotaan miten kauan se kestää. Lokasuojia en ole vielä asentanut, mutta uskoisin tähän käyvän perusmallin lokarit.
I want to ride my bike
Vajaan 200 kilomterin jälkeen voi kertoa jo hieman kokemuksia. Ensimmäiset pyöräkilometrit olivat tosi mielenkiintoisia. Pyörässä voi valita 5 eri avustustason mukaan. Sähkön mukanatuoman avustuksen tuntee jo pienimmällä tasolla, ja se riittää saavuttamaan kevyesti 25 km/h nopeuden joka on lakisääteinen enimmäisraja jotta voidaan puhua vielä pyörästä. Ylämäissä avustuksen tasoa voi nostaa helposti tangossa olevalla säätimellä, jolloin matkanteko on jatkuvasti kevyen tasaista. Pyörä ei vastusta yli 25 km/h nopeutta, mutta koska laite on melkoinen maantielaiva yli 16 kg painollaan, avustuksen loppuessa huomaat että nopeus ei enää nouse vaan tasautuu sinne 23-26 km/h nopeuteen, riippuen omasta jaksamisestasi ylläpitää nopeutta. Pyörä on siis todella raskas polkea ilman avustusta, joten älä hanki mikäli vauhtisi on yli 25 km/h puolella. Pyörä on tarkoitettu nimenomaan tasaiseen puurtamiseen ja "hikivapaisiin" työmatkoihin.
Trikoosukkuloille sähköpyörä ei painonsa vuoksi sovi, vaan lähinnä perusjantterin työmatka- ja retkipyöräilyyn. Akun kestoksi luvataan 40 kilometriä, mutta omien kokemusteni mukaan pyörän varaus riittää tyypillisesti 60 kilometrin verran jonka jälkeen se vaatii kuutisen tuntia latausta. Pyörän voi ladata irrottamalla akun, tai sitten pitämällä sen paikallaan ja käyttämällä alaosan pistokepaikkaa lataukseen. Mainittakoot että akun irroittaminen on todella typerästi toteutettu, koska akku lähtee pois vain runko-osan alaosasta, eli pyörä pitää joko kaataa lappeelleen tai nostaa takaa, mikäli haluat akun pois. Suosittelen varautumaan siihen, että lataa akun sen ollessa pyörässä kiinni.
Yhteenveto
Onko sähköpyörä sitten hintansa arvoinen? Täytyy sanoa että itse olen ollut erittäin tyytyväinen, ja pyöräily on erittäin nautinnollista. Siinä missä ennen mäkiset maastot harmitti, nyt kuormitus jakaantuu tasaisesti ja syke pysyy tasan niin korkealla kuin itse haluaa. En näe omalla kohdallani kuin tyytyväisyyttä ostopäätökseen, pyörän hankinnassa on kuitenkin ehdotonta arvioida millaiseen käyttöön olet sitä hankkimassa! Sähköpyörä sopii hyvin työmatkoihin, joiden matka on alle 20 km suunta. Lisäksi pyörällä voi heittää 40 kilometrin lenkkejä hyvinkin. Jos pyöräilet tyypillisesti yli 30 km/h vauhtia, niin pyörä ei liene sinulle koska tämä on varsinainen peltilehmä ajaa ilman sähköavustusta, joka loppuu 25 kilometriin. Tämä taitaa olla hieman tyyppivikaa useissa sähköpyörissä.
Plussat
+ Ulkonäkö
+ Ajamisen nautinnollisuus
+ Hinta/laatusuhde
Miinukset
- Runkokoolle ei valintavaihtoehtoja -> geometria
- Raskas ajaa ilman avustusta
- Osasarja ei priimaa
-Akku on pienitehoinen eikä sitä saa varaosana mistään
Sähköpyörän osto on kiinnostanut itseä jo tovin. Tilaisuus koitti viimein, kun GZR Sport 28'' sähköpyörä oli sopivassa tarjouksessa. Niinpä pyörä sitten tuli hankittua.
Se mikä näissä verkkokaupasta ostamissa pyörissä on hieman nihkeää, niin se hetki kun pyörä tulee tännäköisenä paketista. Alkuihmettelyn jälkeen huomasinkin, että kasattavana olikin vain etupyörä jarruineen, satula ja ohjaustanko. Ensimmäinen huokaus, tällä kertaa helpotuksesta. Kasaus sujuikin ilman ohjeita ja tehtaalla tehdyt ruuvaukset olivat kireällä.
Ensiksi hieman ostamani pyörän spekseistä. Pyörä on hyvin perinteisen näköinen 28 tuuman hybridi. Runkokoko on miesten Sport mallissa 51 cm ja naisten Comfort mallissa 48 cm. Kovin pitkille kavereille rungot ovat siis melko pieniä. Sekä runko että haarukka on alumiinia, jälkimmäinen ilman pomppukeppiä kuten kuuluukin. Vaihteita on 9, ja osasarjana toimi SRAMin erilaiset tuotteet - vaihteina SRAM X5 ja jarruina SRAM bb5 -levyjarrut sekä edessä että takana. Vanteiden ympärillä keikkuu hyvin perusmitoilla olevat Kendan kiekot 700Cx32mm.
Sähköä tuottaa Bafangin 250W takamoottori momenttitunnistuksella, akkuna 36 V (10,4 Ah) litiumakku. MIkä pyörästä tekee mielenkiintoisen, niin akku on piilotettu rungon sisään, kuten alla olevasta kuvasta näkyykin - pyörää ei heti tunnista sähköpyöräksi, mikä itselle oli ensimmäinen plussa.
Lisätiedot löytyvät Googlesta ja kauppiaan sivuilta. Sen verran täytyy sanoa, etten ollut ihan kaikkiin osiin tyytyväinen ja ostinkin jo tilalle hieman muuta. Satula oli keinonahkainen, hiostava ja kova ja sen vaihdoin parempaan (Biltemassa on yllättävän hyviä satuloita). Lisäksi korvasin ohjauskannattimen - eli sen palikan ohjaustangon ja rungon välissä - sellaisella, jota pystyy säätämään korkeussuunnassa. Mainitsinkin jo että runko on hieman pieni, ja ajoasento meni itsellä, n. 176-senttisellä miehellä liian matalaksi. Stemmiä vaihtamalla sai lisää korkeutta ohjaustangolle, ja ajoasennon enemmän retkipyöräilyyn sopivaksi.
En myöskään ole kovin suuri mekaanisten levyjarrujen fani, joten ne houkuttelisi korvata hydraulisilla. Lisäksi SRAM-vaihdin on paljon huonompi verrattuna Shimanon keskitason vaihtimiin ainakin käytettävyydeltään. Katsotaan miten kauan se kestää. Lokasuojia en ole vielä asentanut, mutta uskoisin tähän käyvän perusmallin lokarit.
I want to ride my bike
Vajaan 200 kilomterin jälkeen voi kertoa jo hieman kokemuksia. Ensimmäiset pyöräkilometrit olivat tosi mielenkiintoisia. Pyörässä voi valita 5 eri avustustason mukaan. Sähkön mukanatuoman avustuksen tuntee jo pienimmällä tasolla, ja se riittää saavuttamaan kevyesti 25 km/h nopeuden joka on lakisääteinen enimmäisraja jotta voidaan puhua vielä pyörästä. Ylämäissä avustuksen tasoa voi nostaa helposti tangossa olevalla säätimellä, jolloin matkanteko on jatkuvasti kevyen tasaista. Pyörä ei vastusta yli 25 km/h nopeutta, mutta koska laite on melkoinen maantielaiva yli 16 kg painollaan, avustuksen loppuessa huomaat että nopeus ei enää nouse vaan tasautuu sinne 23-26 km/h nopeuteen, riippuen omasta jaksamisestasi ylläpitää nopeutta. Pyörä on siis todella raskas polkea ilman avustusta, joten älä hanki mikäli vauhtisi on yli 25 km/h puolella. Pyörä on tarkoitettu nimenomaan tasaiseen puurtamiseen ja "hikivapaisiin" työmatkoihin.
Trikoosukkuloille sähköpyörä ei painonsa vuoksi sovi, vaan lähinnä perusjantterin työmatka- ja retkipyöräilyyn. Akun kestoksi luvataan 40 kilometriä, mutta omien kokemusteni mukaan pyörän varaus riittää tyypillisesti 60 kilometrin verran jonka jälkeen se vaatii kuutisen tuntia latausta. Pyörän voi ladata irrottamalla akun, tai sitten pitämällä sen paikallaan ja käyttämällä alaosan pistokepaikkaa lataukseen. Mainittakoot että akun irroittaminen on todella typerästi toteutettu, koska akku lähtee pois vain runko-osan alaosasta, eli pyörä pitää joko kaataa lappeelleen tai nostaa takaa, mikäli haluat akun pois. Suosittelen varautumaan siihen, että lataa akun sen ollessa pyörässä kiinni.
Yhteenveto
Onko sähköpyörä sitten hintansa arvoinen? Täytyy sanoa että itse olen ollut erittäin tyytyväinen, ja pyöräily on erittäin nautinnollista. Siinä missä ennen mäkiset maastot harmitti, nyt kuormitus jakaantuu tasaisesti ja syke pysyy tasan niin korkealla kuin itse haluaa. En näe omalla kohdallani kuin tyytyväisyyttä ostopäätökseen, pyörän hankinnassa on kuitenkin ehdotonta arvioida millaiseen käyttöön olet sitä hankkimassa! Sähköpyörä sopii hyvin työmatkoihin, joiden matka on alle 20 km suunta. Lisäksi pyörällä voi heittää 40 kilometrin lenkkejä hyvinkin. Jos pyöräilet tyypillisesti yli 30 km/h vauhtia, niin pyörä ei liene sinulle koska tämä on varsinainen peltilehmä ajaa ilman sähköavustusta, joka loppuu 25 kilometriin. Tämä taitaa olla hieman tyyppivikaa useissa sähköpyörissä.
Plussat
+ Ulkonäkö
+ Ajamisen nautinnollisuus
+ Hinta/laatusuhde
Miinukset
- Runkokoolle ei valintavaihtoehtoja -> geometria
- Raskas ajaa ilman avustusta
- Osasarja ei priimaa
-Akku on pienitehoinen eikä sitä saa varaosana mistään